nuffnang

Selasa, 25 Jun 2013

Ramadan Is Coming :)


Selamat malam dunia maya & slm 1 Malaysia,

Pantasnya masa berlalu hingga tidak sedar Ramadan Al-Mubarak bakal menjelma lagi. Sudah siapkah kita..??Mudah-mudahan kita juga gembira menyambut bulan yg mulia ini, dan terasa rindu untuk menyambutnya lagi seperti Rasul Allah S.A.W dan para sahabat.


Puasa merupakan rukun islam yg ke-5. Berpuasa bukan sahaja menahan diri dari lapar (makan & minum) di waktu siang tetapi, juga menjaga lidah dari berkata keji, mengumpat & mencaci. Selain dari menjaga akhlak & tingkah laku yg boleh membatalkan puasa. So, muslim sekalian.. apa lagi persiapkan diri untuk menjaga mata dari pandangan yang dicela ALLAH serta memelihara telinga dari mendengar pekara yg tidak baik & haram.

Alhamdulillah, semakin hampir dgn bulan yg mulia ini, semakin lapang & tenang pula dada. Rasa tak sabar plak nak menjalani ibadah puasa, semoga ia berjalan dengan sempurna & diterimaNya. Insya ALLAH..



# puasa itu adalah perisai selama ia tidak dirosakkan dgn sebab berbohong atau mengumpat.

Ahad, 23 Jun 2013

Dilema


Selamat mlm dunia maya & slm 1 Malaysia,


Urmmm..... mengeluh...?? Tue ler pekara yg kerap terjadi kt aq lately nie :( Dont know why aq betul2 kusut sekarang nie. Pendek citer pantang ada free time mesti nak duduk termenung. Persoalannye, ape yg membelenggu akal fikiran aq nie sebenarnye erk?

Seriusly, sejak akhir2 nie aq mcm dilanda satu virus 'kerisauan' yg mengiler la. Bukan masalah yg besar pun, ye pada org lain.. But me...?? Ya-ALLAH, apa yg patut aq buat utk saat & ketika nie..? Lari dari masalah...? Hissss, itu bukan tindakan yg bijak lagi mematangkan! Its not me..!!

No way, tak mungkin la aq akn repeat lagi sejarah lima tahun dulu tue! Serius, aq da serik... Tue bukan jalan mudah, menambah lagi beban ade la. Nanti yg terluka aq juga!

Seumur hidup berdepan dgn masalah yg sama cuma beza tahun..? Kalau dulu.. bolehlah accept nak bagi alasan masih muda. Now, hisss dah tua kot! Eh, salah tue dah cukup matang nak handle semua nie... Yela tue, dah ni apehal yg kusut sgt ea..?

Arggggghhhhhhhhhhh... seeerraaaaabbuuuuttnnyyyyeeeeee ooottaaaakkkk nnieeeeeeeeee.....!!!

Okey, cara paling tepat nk atasi problem nie dgn jage hubungan aq dgn ALLAH, InsyaALLAH akn dipertemukan jawapan. Aminnnnn....

#macam mane boleh terbitnye satu keputusan tanpa aq sedar, hakikatnya aq belum bersedia...? Takdirkah itu... Help me ALLAH.
Published with Blogger-droid v2.0.9

Guna Mata Hati Bukan EMOSI !


Selamat pagi & slm 1 Malaysia,

Alhamdulillah, ramai membe2 seusia yg dah melabuhkan tirai dgn mendirikan rumahtangga. Tahniah! Bagus kahwin muda nie sebab boleh menggelakkan maksiat. Cuma yg tak berapa berkenannya dgn mentaliti sesetengah manusia yg dah berkahwin, tapi suka jadikan laman sosial sebagai tempat membuka aib pasangan sendiri. Perlu ke..??

Dalam sesebuah rumahtangga, mustahil dalam perhubungan tue takde selisih faham. Nama pun manusia, sering berbeza pendapat & pandangan, bak kata seniman Tan Sri P. Ramlee "sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri"

Rata2 yang dilihat berperangai tak matang nie sekitar usia 21-24 tahun. Kenapa ye perlu membuka pekung pasangan sendiri. Even suami korang pemalas nak cari kerja sekali pun, tak payah la mencanang cerita kat dalam FB, tue semua boleh menjatuhkan maruah suami. Satu dunia baca status awak tue oi !! Tak malu ke..??

Kadang2 aq pelik la dgn segelintir para isteri yg berperangai macam nie !! Yela, tak boleh ke berfikir buruk dan baiknya dulu before post status tue. Kalau la si suami or membe2 dia terbaca, kan boleh mencetuskan perbalahan dan ending nye bercerai-berai. Yg jadi mangsa, baby yang baru berusia 9 bulan tue !! Fikir la & renung2kan...

Walaupun aq belum berkahwin tapi ilmu yang dituntut di sekolah & didikan mak ayah tak dibuang begitu aje.  Masih tersemat dlm otak & masih dipraktikkan. Alhamdulillah...