nuffnang

Ahad, 30 Ogos 2015

My Wedding Sticker


Selamat malam & salam 1 Malaysia,

Hyep2 dunia maya... Today nak share sikit kejayaan aku menghasilkan sticker sendiri.. Hehehe.. seni tak..??? seni tak...???

Kahwin di zaman GST sememangnya menguji poket kita. Barang semakin mahal !! Huh... Nak buat macam mana kan... Redha jela... So, kita yg berakal nilah kena pandai mainkan duit. Selagi boleh jimat, kita try best... Betul tak...???

Okey, before this aku ada survey satu Instagram yang memang buat wedding sticker. Design memang tip-top.. Serius cantik... Dari tepi pun dah tau... Memang student multimedia punyalah... Kalau dia letak 57 sen untuk 1 pcs sticker kira wajarlah... Sebab semua nampak fresh... Tambah lagi dengan bahan yg serba mahal.

57 sen x 1000 pcs (7 cm) = RM 570

Okey, korang rasa ..??? Satu pembaziran yg pasti buatkan mak ayah geleng kepala !!!! Itu belum masuk souvenir yg dah confirm cecah ratusan ringgit... So, fikir2kanlah yg mana terbaik... 

Design sticker aku edit sendiri guna application PhotoScape. Ni je application yg paling mudah. Kalau nak lagi cantik boleh jugak edit guna Adobe Photoshop. Macam picture tu, aku search je kat Google.

After siap edit... Aku just guna format kat Microsoft Word aje utk dapatkan ukuran. Ni penting sebab takut size sticker terlebih besar dari saiz tempat yg nak ditampal. Ukuran panjang aku ambil 4cm, ukuran lebar cukuplah 6.5 cm. 

Before print, make sure korang guna papper sticker size A4 okey. Papper ada jual dimana2 kedai buku. Aku beli kat POPULAR je. Murah je pun.. Satu plastik ada 10 pcs (RM4:25).

Tarrra, ni contoh design yg dah print atas papper sticker. Kalau nak lagi jimat, susunlah gambar sebanyak 10 pcs. Make sure size tak besarlah k. Mcm ni aku dapat 10 pcs sticker, untuk 10 papper dapatlah 100 pcs.. Berbaloi2 tak ??

After dah siap tu bolehlah digunting. Part ni aku palingggggggg tak suka sebab ambil masa sikit. Yela kan terlajak gunting tak cantiklah jadinya. Apa2 pun memang perlukan kesabaran yang tinggi. 

Sticker tu semua aku nak tampal kat Tuppurware ni. 

Ni antara yg dah siap ditampal.

dan lagi... Okey tak ???

Okey dah siap. Pack semula !! Majlis lagi 2 bulan. Hahaha...

end

Tiada ulasan:

Catat Ulasan